woensdag 26 oktober 2011

Antwoord van de invoerder

Vandaag hebben we een antwoord van de invoerder op onze laatste aangetekende brief ontvangen.

Samengevat:

Ze betreuren de incidenten.
We doen er juist aan te klagen bij onze garagehouder.
Ze vragen de garagehouder ons, waar mogelijk, bij te staan.
Ze volgen de verdere evolutie in het dossier op.

Ja, wat kan ik daarop zeggen...

zondag 23 oktober 2011

Beelden zeggen meer dan woorden






Wat ik nog wil zeggen

Waar ik het in vorige berichten nog niet over heb gehad en wat ik nog kwijt wil...

Zoals u kan afleiden uit voorgaande berichten doen we niet veel kilometers met de wagen op een jaar. Dit omdat zowel mijn vrouw als ik ons woon-werk verkeer (en brengen en halen van kinderen naar school en kinderopvang) met het openbaar vervoer doen.

Als we de wagen gebruiken is dit OMDAT HET ECHT NODIG IS. We moeten dus kunnen vertrouwen op ons vervoer.

Wat me ook zo boos maakt is het feit dat het rijden met deze wagen levensgevaarlijk kan zijn. Wat als de wagen in noodloop gaat, net op het moment dat je invoegt op een drukke autosnelweg? 95% van de tijd hebben we ons kleine kinderen mee...

Zware problemen (vervolg)

Als u hier voor het eerst komt, lees dan eerst de vorige berichten.

Een paar dagen na ons aangetekend protest (met afschrift naar de invoerder) ontvingen we een brief van de invoerder.

Kort samengevat:
- ga bij de dealer klagen en niet bij ons
- er zijn ook geen systematische problemen gekend met bougies bij het model VW Golf
- bougies zijn onderhevig aan slijtage en vallen dus niet onder garantie

Vooral het 2e puntje doet mijn bloed koken. Ze antwoorden hier namelijk naast de kwestie. In ons aangetekend schrijven hebben we vermeld dat er met de motor iets mis moet zijn waardoor de bougies abnormaal snel kapot zijn gegaan. (standaard onderhoudsinterval voor vervangen bougies is namelijk 60000km). Onderzoekswerk op het internet wijst dit ook uit.

Begin oktober werd het "niet lekker rijden" weer duidelijk waarneembaar inhouden.

Van de garagehouder zelf hebben we geen antwoord ontvangen op ons schrijven. Zij hebben enkel begin oktober een betalingsherinnering gestuurd.

1000 km na het vervangen van de bougies, op vrijdag 14 oktober (km-stand 21470) weer het probleem van zwaar inhouden/snokken en motorstoringslampjes. Ik belde met de garage maar omdat ik onmogelijk voor sluitingstijd daar kon geraken werd me gezegd op zaterdagvoormiddag langs te komen. Er ging een mecanicien aanwezig zijn.

Op 15 oktober werd de wagen weer uitgelezen. Er werden weer o.a. problemen met cylinders (overslag op cylinders 1 en 2) en nu ook met de brandstoftoevoer vastgesteld. Dit rapport ging men naar de invoerder doorsturen.

Op 19 oktober heeft mijn vrouw de garage gebeld met een vraag naar stand van zaken. Ze werd te woord gestaan door een geïriteerde bazin. De onbetaalde factuur kwam onmiddellijk ter sprake. De wagen moest tijdens de week binnengebracht worden omdat "een uitlezing op zaterdag niet bruikbaar zou zijn in Brussel". Mijn vrouw heeft het gesprek beëindig met de melding dat de communicatie maar beter schriftelijk kon verlopen.

Ondertussen had ik al met een advokaat gesproken. Zijn letterlijke woorden: "Ze spelen met uw voeten".
Samen met de advokaat hebben we nogmaals een aangetekend schrijven (nu een in gebreke stelling) aan de dealer gericht (met afschrift aan de invoerder).

We wachten op het antwoord.

Zware problemen

Ik heb wat tijd gemaakt om dit blog aan te vullen.

Wat u moet weten is dat in de aanloop naar wat er nu volgt de wagen al geruime tijd last had van het aarzelen bij het accelereren. Het was zo aanwezig dat we het eigenlijk al een beetje gewoon waren geworden.

Op 20 augustus is het voor de eerste keer goed misgegaan. De wagen is toen verschrikkelijk beginnen snokken/inhouden. Er klonk een geluidsignaal en het motorlampje en de EPC melding verschenen op het dashboard. De wagen ging in noodloop (zo goed als geen vermogen meer). Die dag kon ik niet geholpen worden in de garage. Er werd me gezegd dat ik het contact maar moest afleggen en de motor weer kon starten om verder te rijden.
Op 22 augustus ging de wagen onderweg naar de garage weer in noodloop. Daar werden de meldingen in de ECU uitgelezen. De foutmeldingen waren o.a. cylinderoverslag op cylinder 1 en 2. Er werd een afspraak gemaakt voor reparatie. Men zou de bougies en bobines vervangen. Als dat niet zou helpen was het waarschijnlijk ook nodig de injectoren te vervangen (volgens de mecanicien).

Op 26 augustus (km-stand 20481) werd de wagen 'gerepareerd". Het bleek enkel nodig te zijn de bougies te vervangen.
Toen ik de sleutel overhandigd kreeg heb ik nog speciaal gevraagd of er nog andere zaken (zoals software-update) werden uitgevoerd. Dat was niet het geval.
De Golf 6 1.4 TSI 160pk reed nu weer zonder foutmeldingen maar toch niet zoals het hoort (moeilijk uit te leggen maar het voelde niet 'normaal').

In de week die volgde op de "reparatie" wer ik gecontacteerd met de melding dat "na overleg met de invoerder werd beslist het vervangen van de bougies niet onder garantie te nemen, en dat daarvoor een factuur moest gestuurd worden". Die factuur hebben we op 2 september ontvangen en onmiddellijk aangetekend geprotesteerd (met afschrift naar invoerder). Die factuur vermeldde ook compressiemeting op cylinder en interactieve punctie (met camera in motor kijken). Beide zaken werden me niet gezegd toen ik vroeg wat er allemaal aan de wagen was gebeurd!

Ik vertel de rest in een volgend bericht.

woensdag 19 oktober 2011

We zijn niet alleen

Een paar uurtjes rondsurfen en wat knippen en plakken levert dit op:

http://delicious.com/tsiproblemen

Heeft u nog interessante zaken gevonden waarvan u vindt dat ze in het lijstje thuishoren... Laat dan een reactie na of stuur me een mail op tsiproblemen [datdingetjedatineenemailadresstaat] gmail (puntje) com

maandag 17 oktober 2011

Voorgeschiedenis

Heel kort de voorgeschiedenis;

In april 2009 werd onze Volkswagen Golf Highline TSI 160pk (118kw) geleverd.

Vlak nadat de wagen (volgens het boekje) werd ingereden manifesteerden zich de eerste problemen.
De wagen hield zich in tijdens het accelereren. Hiervoor werd toen in garantie een software-update uitgevoerd. Deze update heeft het 'karakter' van de wagen veranderd (de pittigheid was er uit).

In september 2010, de wagen had toen ongeveer 12000km, kregen we last van 'de fluittoon'. Hiervoor waren een paar bezoekjes en testritten nodig met de dealer voor ons probleem serieus werd genomen. Uiteindelijk werd in garantie de waterpomp vervangen [deze bevat de magneetkoppeling die de fluittoon veroorzaakt].

In augustus 2011 zijn de echt ZWARE problemen begonnen. Daarover vertel ik u in een volgend bericht.

Reden van dit blog

Met dit blog probeer ik de problemen met onze wagen wat van me af te schrijven.

Bijkomend wens ik langs deze weg iedereen ook te informeren over wat er allemaal mis kan gaan met de 'Motor van het jaar 2009 en 2010' en over hoe deze problemen door Volkswagen (meer specifiek de dealer en importeur) worden aangepakt...