zondag 23 oktober 2011

Zware problemen

Ik heb wat tijd gemaakt om dit blog aan te vullen.

Wat u moet weten is dat in de aanloop naar wat er nu volgt de wagen al geruime tijd last had van het aarzelen bij het accelereren. Het was zo aanwezig dat we het eigenlijk al een beetje gewoon waren geworden.

Op 20 augustus is het voor de eerste keer goed misgegaan. De wagen is toen verschrikkelijk beginnen snokken/inhouden. Er klonk een geluidsignaal en het motorlampje en de EPC melding verschenen op het dashboard. De wagen ging in noodloop (zo goed als geen vermogen meer). Die dag kon ik niet geholpen worden in de garage. Er werd me gezegd dat ik het contact maar moest afleggen en de motor weer kon starten om verder te rijden.
Op 22 augustus ging de wagen onderweg naar de garage weer in noodloop. Daar werden de meldingen in de ECU uitgelezen. De foutmeldingen waren o.a. cylinderoverslag op cylinder 1 en 2. Er werd een afspraak gemaakt voor reparatie. Men zou de bougies en bobines vervangen. Als dat niet zou helpen was het waarschijnlijk ook nodig de injectoren te vervangen (volgens de mecanicien).

Op 26 augustus (km-stand 20481) werd de wagen 'gerepareerd". Het bleek enkel nodig te zijn de bougies te vervangen.
Toen ik de sleutel overhandigd kreeg heb ik nog speciaal gevraagd of er nog andere zaken (zoals software-update) werden uitgevoerd. Dat was niet het geval.
De Golf 6 1.4 TSI 160pk reed nu weer zonder foutmeldingen maar toch niet zoals het hoort (moeilijk uit te leggen maar het voelde niet 'normaal').

In de week die volgde op de "reparatie" wer ik gecontacteerd met de melding dat "na overleg met de invoerder werd beslist het vervangen van de bougies niet onder garantie te nemen, en dat daarvoor een factuur moest gestuurd worden". Die factuur hebben we op 2 september ontvangen en onmiddellijk aangetekend geprotesteerd (met afschrift naar invoerder). Die factuur vermeldde ook compressiemeting op cylinder en interactieve punctie (met camera in motor kijken). Beide zaken werden me niet gezegd toen ik vroeg wat er allemaal aan de wagen was gebeurd!

Ik vertel de rest in een volgend bericht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten